Rozszerzenie działalności e-commerce na rynki europejskie może pozwolić nie tylko rozwinąć biznes, ale również zwiększyć jego rentowność. W jaki sposób to zrobić? Jakie wyzwania czekają na przedsiębiorcę? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Jak rozszerzyć działalność e-commerce na rynki europejskie?
Rozszerzenie działalności na rynki europejski to jak wspomniano we wstępie szansa nie tylko na to, by rozwinąć biznes, ale również zwiększyć jego rentowność. W jaki sposób zatem to zrobić? Otóż, podstawą jest nawiązanie współpracy z zagranicznymi kontrahentami bądź rozpoczęcie sprzedaży dla klientów z innych krajów. W tym miejscu należy jednak podkreślić, że chcąc to robić należy nie tylko nawiązać odpowiednie kontakty biznesowe, czy wystawić oferty na zagranicznych platformach, ale spełnić również określone wymagania formalne. Jednym z nich jest uzyskanie Europejskiego Numeru Identyfikacji Podatkowej, ponieważ to właśnie on umożliwia legalną współpracę z klientami zagranicznymi.
Ekspansja e-commerce na rynki europejskie – wyzwania
Jak wspomniano w poprzednim akapicie wyzwaniem dla przedsiębiorcy planującego ekspansję e-commerce na rynki europejskie jest wypełnienie obowiązujących formalności prawno-podatkowych. Jednym z nich jest konieczność uzyskania numeru NIP UE, a procedura ta została przedstawiona w artykule dostępnym pod linkiem: https://pragmago.pl/porada/czym-jest-nip-europejski-i-w-jakich-sytuacjach-jest-wymagany/. Jest on bowiem niezbędny wtedy, gdy przeprowadzane będą transakcje w ramach:
- WNT, czyli wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
- WDT, czyli wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
- wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług (jeżeli obowiązek rozliczenia podatku VAT należy do nabywcy),
- wewnątrzwspólnotowego nabycia usług (jeżeli obowiązek rozliczenia podatku VAT należy do sprzedającego).
Dlaczego posiadanie NIP UE jest aż tak ważne?
Posiadanie NIP UE, czyli Europejskiego Numeru Identyfikacji Podatkowej jest ważne z punktu widzenia przedsiębiorstw działających w branży e-commerce, ponieważ umożliwia im współpracę z podmiotami zagranicznymi, czyli wykorzystanie pełni potencjału. Co istotne, NIP UE jest niezbędny zarówno wtedy, gdy firma planuje ekspansję na rynki wewnątrz wspólnoty, jak i wtedy, gdy ekspansja będzie dotyczyła krajów nienależących do Unii Europejskiej. Samo uzyskanie numeru NIP UE jest jednak bardzo proste, a jego nadanie zajmuje z reguły jedynie kilka dni. Co istotne, uzyskać go można zarówno w momencie zakładania działalności gospodarczej, jak i wtedy, gdy istniejąca firma w ramach strategii rozwoju planuje ekspansję zagraniczną. Należy jednak pamiętać, że NIP UE trzeba posiadać już w momencie finalizowania pierwszej transakcji z udziałem zagranicznego kontrahenta/klienta.
Podsumowując należy stwierdzić, że chcąc poszerzyć działalność e-commerce na rynki europejskie należy sprostać różnym wyzwaniom, a jednym z nich jest uzyskanie numeru NIP UE. Pozwala on bowiem przeprowadzać legalne transakcje z zagranicznymi klientami, a co za tym uniknąć ewentualnych problemów karno-skarbowych.